Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

#64757

przez (PW) ·
| Do ulubionych
Może nie dotyczy jednej konkretnej piekielności ale na tym portalu temat dość rzadko poruszany, a dotyka tysięcy ludzi w tym kraju.

Wyłudzanie pieniędzy poprzez SMS premium rate.

Kiedyś była dość głośna afera z tzw. dialerami, czyli złośliwym oprogramowaniem które zamiast łączyć się z internetem pod normalny numer (czasy internetu z "wdzwonki") dzwoniły pod numery typu 0700. Dla niepoznaki internet ten był właściwie taki sam, tylko kilkaset razy droższy o czym klient dowiadywał się jak przychodził gigantyczny rachunek z telekomunikacji.

Obecnie internet z wdzwonki jest już dawno odstawiony do lamusa, jednak nie przeszkadza to oszustom w wymyślaniu coraz to ciekawszych prób wyłudzania kasy.

Jedną z nich są płatne subskrypcje SMSów przychodzących. Spotkać to cholerstwo można prawie wszędzie - w spamie zachęcającym do konkursu, w SMS-ach reklamowych które często do nas przychodzą oraz w różnego typu usługach internetowych (rzekome lokalizatory, antywirusy itp. - wszystko oczywiście jedna wielka ściema)

W większości przypadków aktywacja płatnej subskrypcji następuje zupełnie nieświadomie bo informacje o opłatach są umieszczone na samym dole drobnym maczkiem, i szczerze to mało kto to czyta (a szkoda). Najbardziej piekielne są subskrypcje włączane przez internet na karcie SIM przeznaczonej do internetu mobilnego - bo nie wiesz nawet że przychodzą Ci płatne SMS-y, przecież to internet mobilny jest, nie sprawdzasz nawet skrzynki SMS.

W tych sytuacjach Polak mądry jest po szkodzie, choć też nie do końca, bo zwykle ma pretensje do operatora, który przysłał mu znacznie zwiększony rachunek. A to nie operator odpowiada za te subskrypcje tylko jakaś zewnętrzna firma, a ich aktywacja zawsze inicjowana jest przez użytkownika. Reklamacja złożona do tegoż operatora będzie zawsze odrzucona, odpiszą szablonem - opłaty naliczone zgodnie z cennikiem, brak błędów w taryfikacji sratatata. Wiem bo znajoma sama na takie reklamacje odpisuje :)

Jak z tym cholerstwem walczyć?

Jak opłata się już naliczy to nie zawalczysz zbyt wiele niestety. Jednak możesz sobie to zablokować z poziomu karty SIM u operatora (blokada SMS/MMS MT) co gorąco polecam założyć na każdym numerze jakie posiadacie. Nawet na internecie mobilnym - jest to normalna karta SIM na której można aktywować dowolną usługę subskrypcyjną. Blokady takie są bezpłatne i działają do odwołania, zatem wystarczy poświęcić 10 minut na telefon na BOK i mamy problem z głowy.

Kwoty wyłudzeń nie są duże bo miesięcznie jedna taka subskrypcja kosztuje zwykle około 80 złotych (3 SMS-y tygodniowo, każdy po 6 PLN), jednak ofiarą tego dziadostwa pada gigantyczna ilość ludzi każdego miesiąca. Niektórzy mają to aktywne przez wiele miesięcy bo np. mają kilka usług na jedną osobę i nie zauważą nawet, że rachunek jest kilkadziesiąt złotych zawyżony. Jakby zebrać to do kupy to płacimy setki tysięcy złotych miesięcznie za... nic! Te lokalizatory, konkursy i antywirusy to pic na wodę - usługi nie działają albo w ogóle nie istnieją. Nabijamy kabzę jakimś cwaniaczkom, nie jesteśmy w stanie niczego zdziałać jak już nas naciągną. Każdy może sobie taką subskrypcję założyć jak wykupi licencję na usługi premium rate (jedną z firm oferującą tego typu rzeczy jest Mobiltek), a nie spotkałem się jeszcze nigdy z praktycznym zastosowaniem płatnego SMS-a przychodzącego. Wychodzący owszem - jako forma płatności za mikrotransakcje. Ale płatny zwrotny (subskrypcyjny) to czyste złodziejstwo, a co najgorsze - w pełni legalne.

Jedni powiedzą - no dobra, kliknąłeś, odpisałeś, podałeś numer to masz. OK, po części można się zgodzić. Jednak nie w każdym przypadku. Otrzymałem ostatnio SMS-a o treści "Witamy w usłudze AG Pogoda. Opłata to 1,23 dziennie. Aby zrezygnować wyślij STOP pod numer 925xx". Pierwsze co to zdziwienie, bo nic takiego nie włączałem, a drugie - podejrzany numer na który każą wysłać SMS-a. Szybki rzut okiem na cennik i wszystko jasne - SMS na numer 925xx kosztuje 30.75 PLN! Subskrypcja AG Pogoda oczywiście nawet nie istnieje. Nie każdy jest czujny, sporo ludzi da się naciągnąć i nabije kilka tysięcy jakiemuś oszustowi. Nie ma co zwalać winy na ludzi, bo tacy już jesteśmy, popełniamy błędy czasami.

Tak więc piekielni, dzwońcie na BOK, wejdzie sobie na konto abonenckie, zablokujcie usługę SMS / MMS premium zwrotny (MT). Oszczędzi to kupę ewentualnej frustracji. Pozdrawiam i nie dajcie się oskubać za nic!

Skomentuj (22) Pobierz ten tekst w formie obrazka
Ocena: 330 (390)

Komentarze

Momencik, trwa ładowanie komentarzy   ładowanie…